Pécel város hivatalos honlapja. Az oldal tartalma feltöltés alatt.

14.9 C° Pécel 2025. augusztus 26. kedd
Water 921067 1280
2025 augusztus 12.

Fejlesztésekre van szükség, de takarékoskodni is kell a vízzel


Az agglomerációs településeken az utóbbi években rendszeresen kellett valamilyen szintű vízkorlátozást elrendelni nyáron. Sajnos Pécel sem kivétel. A júniusban megugró vízfogyasztást az infrastruktúra nem mindig tudja kiszolgálni.

Vízkorlátozások

A Dél-Pest Megyei Víziközmű Szolgáltató (DPMV) Zrt. kezdeményezésére a folyamatos ivóvízellátás biztosítása érdekében dr. Kővári Alexandra, Pécel város polgármestere június 18-án rendelte el az I. fokú vízkorlátozást, amelynek fokozatát – a kedvező időjárási helyzet miatt – július 12-én nappali locsolási tilalomra változtatta. A napapali locsolási tilalom időtartama alatt 6:00-22:00 óra között a település egész területén tilos a víziközműből vételezett ivóvízzel magán- és közterületi kertek, parkok öntözése, locsolása, az úttest locsolása/tisztítása, gépjárművek mosása, medencék töltése, kerti zuhanyok, teraszpárásítók, párafüggönyök, párakapuk, illetve egyéb kültéri ködhűtők használata.

A nyáron megemelkedő vízfelhasználást nem tudja kiszolgálni a rendszer

Az első komolyabb vízhiány 2019-ben jelentkezett a településen, azóta hol rövidebb, hol hosszabb ideig tartó problémával kell szembesülniük a lakóknak. Idén szerencsére a vízkorlátozással sikerült elébe menni annak, hogy teljesen megszűnjön az ivóvíz-szolgáltatás. A hirtelen megemelkedett vízfelhasználás – főként locsolás, medencetöltés, párásítók használata miatt – súlyos terhet ró a város vízellátó rendszerére, amely jelen formájában nem tudja kiszolgálni ezeket a megnőtt igényeket.

15 kút, de ebből több elavult

Pécel vízellátását jelenleg 15 kút biztosítja, ám ezek közül több elavult vagy korlátozott kapacitással működik. Az első hat kutat még 1964-ben fúrták, majd a 70-es és 80-as években továbbiakkal bővült a kapacitás. A 2000-es évek elején további kettő, majd 2013-ban újabb két kút kapcsolódott be a víztermelésbe. A 2023-ban épült két újabb kút ugyanakkor sajnos nagyon gyenge vízhozammal működik. Míg a korábban létesített kutak átlagosan 300 litert termelnek ki percenként, addig a két új kút csak 88, illetve 98 litert hoz fel ugyanannyi idő alatt. Ez jól láthatóan nem tudja kielégíteni az időközönként napi 4500 m3-t meghaladó nyári vízigényt. (A téli fogyasztás jellemzően 1500–2000 m3 körül alakul naponta.)

A város domborzati adottságai miatt öt nyomászónára oszlik a rendszer. A magasabban fekvő területek a legérzékenyebbek a vízhiányra, amikor a nyomás vagy a vízmennyiség nem elegendő.   

További gondot jelent, hogy az ugyancsak 1966-ban épült gerincvezetékek szintén elavultak. A mintegy 82 kilométeres ívóvízhálózaton a kitermelt víz megközelítőleg 18%-a veszik el (a DPMV szolgáltatási területén ez átlagosan 7%) –, legalábbis a kitermelt és értékesített mennyiség különbözete alapján. 

Habár a város jelentős tárolókapacitással rendelkezik, ezek csak akkor tudnak feltöltődni, ha napközben elegendő víz termelődik. A száraz, meleg időszakban azonban a teljes víztermelő kapacitás is kevés lehet, így a tárolók kiürülnek, és a vízellátás több helyen is akadozhat.

Elengedhetetlen két új kút építése

A DPMV ZRt. folyamatosan javítja a hibás kutakat, tisztításokat és kamerás vizsgálatokat végez, valamint felülvizsgálja a teljes rendszert a biztonságos szolgáltatás érdekében. Mindezek mellett elengedhetetlen a közeljövőben legalább két magasabb hozamú kút építése és a rendszerbe való bekötése.

Az utóbbi években az agglomerációs települések vízhiánya kapcsán többször felmerült annak lehetősége, hogy esetleg az érintett területek csatlakozhatnának Budapest vízhálózatához. Az önkormányzat vizsgálta ennek lehetőségét is, de problémát jelent, hogy jelenleg nincs fizikai átadási pont a főváros és Pécel között. Ennek kiépítése, engedélyeztetése és üzembe helyezése több évet venne igénybe, költsége pedig 100–200 millió forint közé tehető.

Rövid távon sokat számít a takarékosság is

Amíg nem sikerül jelentősebb infrastrukturális beruházással bővíteni a növekvő lakossági igényeket kiszolgáló kapacitásokat, addig fontos, hogy a nem feltétlenül szükséges vízfelhasználást fogjuk vissza az ilyen kritikus időszakokban. Erre azért is szükség lehet, mert a DPMV Zrt. szolgáltatási területén jelenleg Pécelen a második legnagyobb a fajlagos lakossági vízfogyasztás. Ha a takarékoskodás sikeres, a tárolók rendben feltöltődhetnek, és legalább az alapvető vízellátás minden városrészben biztosíthatóvá válik. A szolgáltatótól kapott aktuális adatokra támaszkodó, az önkormányzat által kiadott vízkorlátozásokra vonatkozó felhívások követése ilyenkor kiemelten fontos.

Pecel 2025 julius 07 old 01

Felülvizsgálták a vízkárelhárítási tervet

Az önkormányzat tavaly kezdeményezte a vízkárelhárítási terv felülvizsgálatát, amelyről júliusban tárgyalt a képviselő-testület. A dokumentum azonosítja a kritikus területeket, az eldugulásra hajlamos árkokat és csatornákat, térképeken mutatja be a problémás zónákat, a gyakori elöntési helyeket. A tanulmány cselekvési programot is meghatároz, ami a megelőzésre helyezi a hangsúlyt, ugyanis a Pécelen „előforduló vízkáresemények elleni védekezés rendkívül nehéz” a domborzati viszonyok miatt. Ezért különösen fontos az árkok tisztítása, a megfelelő vízelvezetések kiépítése. A szakértői anyag szerzői megállapítják, hogy „komoly problémát jelent a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítetlensége, azok a nyílt árkok, amelyek gyakorlatilag minden bevezetés nélkül, »csak úgy« véget érnek”. Veszélyhelyzet esetén – a műszaki megoldások mellett – a lakosság gyors és hatékony tájékoztatására hívja fel a figyelmet a terv.

Ivóvízminőségi problémák kivizsgálása

Az elmúlt időszakban több bejelentés is érkezett, miszerint a vezetékes ivóvíz sárgás színű, kellemetlen szagú vagy akár fogyasztásra, mosásra alkalmatlan. A problémák jelentős része évek óta fennáll és nemcsak a komfortérzetet rontja, de háztartási berendezések meghibásodását is okozza. Ezzel összefüggésben a testület a következőkről döntött:

• a DPMV Zrt.-vel egyeztetve célzott vízminőség-vizsgálatokat végeznek;

• középtávú ivóvízhálózati korszerűsítési terv készül október végéig;

• a vízminőséggel kapcsolatos lakossági panaszokat gyűjtik és továbbítják a DPMV Zrt. részére.

Az eredményekről és a problémák megoldására tervezett intézkedésekről az önkormányzat hirdetmények útján tájékoztatja a lakosságot.